La un pahar de vorbă cu Victor Ciutacu

Aşa cum am promis ieri, iată interviul realizate de către subsemnatul, adica je, cu Victor Ciutacu. Interviul a fost realizat ca tema pentru proiectul Internship 2.0.

Pe această cale vreau să îi mulţumesc pentru amabilitatea şi promptitudinea de care a dat dovadă.

Înger şi demon, arogant şi genial, consilier a doi miniştrii: Muşetescu (la APAPS), Sereş (la MEC), Victor Ciutacu va lămuri astăzi câteva dintre problemele cu care se confruntă orice specialist relaţii publice din România.

1. Deşi domeniul relaţiilor publice este tangent cu domeniul mass-media, de cele mai multe ori există bariere invizibile între PR-işti şi jurnalişti care se interpun în calea unei bune colaborări. Cum credeţi că ar trebui să fie această relaţie şi care ar fi cele mai bune metode pentru a atrage atenţia mass-media de către PR-işti?

– N-am mari abiltăţi de om de PR, îmi pare rău, nevastă-mea-i deşteapta familiei la capitolul ăsta. Eu am fost doar un umil consilier pe probleme de (post)privatizare şi/sau comunicare. La modul general, cred că relaţia ar trebui să se bazeze pe criteriul relevanţei informaţiei pe care PR-istul se străduieşte s-o disemineze. Dacă n-ai ce marfă să vinzi, geaba vii, geaba te duci, geaba rupi bieţii papuci.

2. De multe ori, PR-ul  este limitat de către organizaţiile din România numai la relaţiile cu media: comunicate de presă, conferinţe şi evenimente. Consideraţi oportună comunicarea continuă cu jurnaliştii, oferirea de stimulente pentru a „acoperi” un anumit eveniment?

– Nu, e total inoportună. Nu câştigi nimic, în termeni de valoare adăugată (beneficii de imagine), pentru compania pe care o reprezinţi. Hai, că ai o relaţie privilegiată cu un ziarist şi-i trimiţi flori şi şampaniei de ziua gagicii, e de înţeles, dar PR-ul nu înseamnă (numai) ciubucăreală. Sau n-ar trebui să însemne…

3. Cum vedeţi relaţia dintre responsabilităţile consultantului de PR faţă de organizaţia sa – jurnalist – public în România? Sunt respectate codurile deontologice? Cine primează? Prietenia sau etica profesională?

La ce e-n piaţa asta, primează cel mai mult relaţiile şi banul. Dar există şi profesionişti care nu vin cu sarsanaua. Coduri deontologice? Cine Dumnezeu mai respectă vreo hârtie în ţara asta? Nici măcar Guvernul n-o face!

4. Din ce în ce mai mulţi jurnalişti devin purtători de cuvânt pentru oameni politici sau organizaţii. Cum vi se pare transformarea jobului de jurnalist în PR-ist? Consideraţi că este benefică această metamorfoză?

Pentru mine a fost (deşi eu n-am avut, decât pentru o perioadă extrem de limitată, atribuţii de purtător de cuvânt) doar prin prisma experienţei căpătate în două instituţii publice guvernamentale de forţă. Unora văd că le prieşte. Oricum, revenirea-n jurnalism e grea, iar reziltatele, nu întotdeauna cele aşteptate. Eu sunt o excepţie care confirmă regula, dar am tras ca un câine să mă (re)impun.

5. Din punctul de vedere al unui jurnalist, cum ar trebui să se pregătească cineva care doreşte să lucreze în PR? Care sunt după părerea dvs. cele mai importante aspecte ale acestei meserii?

Să facă şcoală, să citească enorm, să-şi dorească să cunoască, să se specializeze nonstop. Trebuie să fii făcut pentru asta, să-ţi placă.

6. Care este din punctul dvs. de vedere referitor la specificul autohton al meseriei de specialist PR? Prin ce diferă specialiştii români de cei din afară? Mentalitate, pregătire?

Nu ştiu dacă-i musai ca ai noştri să fie mai proşti ca ai lor, nu cred în legende urbane. E o prejudecată. Poate doar mai noi în branşă.

7. Web 2.0, PR 2.0, blog, Twitter, reţele sociale, cât de mult contează acestea pentru jurnalistul român în găsirea unui subiect de interes?

O grămadă, totu-i să şi fii jurnalist, nu prieten cu ziariştii.

2 thoughts on “La un pahar de vorbă cu Victor Ciutacu

  1. Irina says:

    frumos interviu … iti tin pumnii in continuare la internship … sa auzim numai de bine … si de la excelent in sus!

  2. metalsilvae says:

    Mersi, mersi. Va tin la curent cu tot ce se intampla… Bune sau rele🙂 Wk placut in continuare…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s